Meddex: medical data exchange

Actueel

Interview met KZA-testconsultant Wilfred Luijk

19-12-2017

Wilfred Luijk was als Testconsultant van KZA ruim driekwart jaar bij Meddex aan de slag. Hij ontwikkelde er een moderne architectuur, een framework en testtools, waarmee Meddex innovatief is en zelfs vooroploopt met het softwarekwaliteitsproces. In dit interview legt hij uit wat dat softwarekwaliteitsproces voor Meddex betekent. Wilfred Luijk: “Meddex laat zien dat er veel draagvlak is voor dit testplatform. De organisatie heeft in korte tijd een flinke verandering doorgemaakt, waarin testers echt een stem hebben gekregen. Het is mooi om te zien hoe Meddex een nieuwe manier van ontwikkelen, implementeren en testen omarmt!”

 

Wilfred Luijk

Wilfred kijkt terug op zijn beginperiode bij Meddex: “Toen ik hier begon, trof ik een hele gedreven Meddex organisatie aan met een duidelijke focus op het behalen van resultaten. De mensen die er werken, die gaan er echt voor. Ook als het soms even tegenzit. Ik zag nog veel maatwerk in de oplossingen en het testen vond ook plaats op de maatwerkoplossingen. Hoewel de bedrijfsdoelstellingen gericht waren op schaalbare oplossingen, was de praktijk nog niet helemaal zo ver”.




"Je ziet dit nog maar weinig"

Meddex maakte in 2017 een grote ommezwaai. Ontwikkelprocessen werden in korte tijd helemaal in lijn gebracht met de ondernemingsdoelstellingen, waarin schaalbare oplossingen voor klanten centraal staan. Development en implementatie werden uit elkaar getrokken. Meddex maakte zo een ommezwaai naar continuous integration en continuous deployment. Het testproces werd helemaal in lijn gebracht met deze nieuwe werkwijze. Het voordeel voor Meddex klanten:
  • Meer tijd voor ontwikkeling van klant-applicaties doordat randzaken zoals het live zetten van functionaliteit veel sneller gaan; 
  • Duurzame software, die makkelijker uit te breiden en te onderhouden is; 
  • Klanten kunnen direct mee-testen in een afgeschermde omgeving.

Voor een organisatie heeft zo’n nieuwe manier waarop je development, het testen en implementatie organiseert behoorlijke impact. Zeker in de wijze waarop je met elkaar samenwerkt. “Het gebeurde bij Meddex allemaal terwijl ‘de winkel gewoon openbleef’. Je ziet dit nog maar weinig in de wereld waarin Meddex actief is. De organisatie is nu echt innovatief in hoe de kwaliteit van de software wordt gewaarborgd. Ik vind het gaaf om te zien dat bij Meddex de testers nu veel eerder in het proces worden betrokken, waardoor je eerder kunt releasen”, stelt Wilfred. “Natuurlijk gaat zo’n verandering niet helemaal zonder slag of stoot en moeten mensen daaraan wennen. Maar ik zie dat deze werkwijze heel goed aanslaat bij Meddex en bij de mensen die er werken”.

De techniek achter de testautomatisering
Wilfred ontwikkelde voor Meddex de nieuwe test-architectuur, een framework waarbinnen getest wordt en de testtools. Of zoals hij zelf zegt “de techniek achter de testautomatisering. De test-applicatie draait in Docker containers; een virtualisatietechniek waarin je geïsoleerde omgevingen aanmaakt, waar applicaties getest worden en draaien. Het framework maakt gebruik van tools als Jenkins (een deployment tool), SoapUI (een applicatie waarmee webservices getest kunnen worden) en Selenium (een tool voor het geautomatiseerd testen van websites). Allemaal tooling die door de ontwikkelaars binnen Meddex al werd gebruikt.

Over KZA
Testpecialist KZA bestaat sinds 1995. Bijna de helft van de consultants die er werken, zijn de laatste 5 jaar begonnen in een KZA traineeship en zijn doorgegroeid naar een verscheidenheid aan specialismen. De lange geschiedenis van KZA zorgt voor de nodige (test)ervaring en dat maakt de testspecialist een gewaardeerde partner van bedrijven als KPN, Tele2, de Belastingdienst, Jumbo en ook van Meddex. Voor alles wat KZA doet, wordt de zogenaamde 8+ norm gehanteerd. Consultants als Wilfred, maar ook de bedrijfsprocessen, trainingen en workshops moeten aan de 8+ norm voldoen. Dit heeft er samen met een agile instelling (steeds met de tijd en de markt meebewegen) voor gezorgd dat klanten KZA gemiddeld met een 8,2 beoordelen.

CONTACT

Kantoor Utrecht:
Rijnzathe 7
3454 PV Utrecht


Kantoor Den Haag:
Koninginnegracht 5
2514 AA Den Haag


Bereikbaarheid:
088 99 91 110
info@meddex.nl

NIEUWSBRIEF

© - Meddex