Meddex: medical data exchange

Alrijne Zorgroep

Ton van Werkhoven, programmanager Alrijne Zorggroep:

‘Praktische insteek en bewezen technologie gaven de doorslag’

Om veiliger en sneller EPD-informatie en radiologiebeelden te kunnen inzien, maken twee Alrijne ziekenhuizen en het Groene Hart Ziekenhuis sinds oktober 2015 gebruik van een zorgverlenersportaal van Meddex. De keuze was niet moeilijk, aldus Ton van Werkhoven, programmamanager bij Alrijne Zorggroep. ‘We zochten een brede oplossing die gebruik maakt van bewezen technologie.’

De behoefte aan een betere infrastructuur ontstond toen de oncologie van het Diaconessenhuis Leiden, het Rijnland Ziekenhuis, beiden onderdeel van Alrijne, en het Groene Hart Ziekenhuis zich verenigden in het Oncologie Netwerk West. Van Werkhoven: ‘Bij de behandeling van een patiënt zijn vaak meerdere artsen betrokken. Dat varieert van oncologen, chirurgen, radiologen tot bestralingsartsen. Voor een goede samenwerking tussen de drie ziekenhuizen moeten de artsen elkaars patiëntendossiers kunnen inzien. In de oude situatie ging dat met uitgeprinte informatie per post of via de mail.  Dat is tijdrovend maar ook onveilig. We zochten een oplossing waarbij de patiëntgegevens met toestemming van de patiënt wel kunnen worden ingezien door een arts van een ander ziekenhuis, zonder dat die gegevens in de systemen van de andere ziekenhuizen terecht komen. Dan wordt het veel te complex.

Durf 
Doorslaggevend in de keuze voor Meddex was de proven technology, aldus Van Werkhoven. ‘Het is een oplossing, die ook al door de A12 combinatie (het consortium van Bronovo, MC Haaglanden en het Groene Hart Ziekenhuis) wordt gebruikt. Daarnaast durfde Meddex een turn key voorstel te doen waar andere kandidaten alleen een prijsindicatie voor de implementatie wilden geven.’   

Van Werkhoven prijst de eenvoud van de Meddex-oplossing. ‘Los van alle geavanceerde technologie, is het zorgverlenersportaal eigenlijk niet meer dan een viewer. Die praktische insteek is heel welkom in een omgeving waar ICT-mensen alles al snel te technisch maken. De essentie van een goed zorgverlenersportaal is goed met de eindgebruikers afstemmen welke informatie noodzakelijk is om verantwoorde zorg te kunnen leveren. 

Voorbeeld hierbij is de discussie over radiologie beelden in diagnostische kwaliteit. De eindgebruiker, die geen radioloog is, heeft genoeg aan beelden die niet in diagnostische kwaliteit zijn. Radiologen willen wel graag diagnostische kwaliteit die ze vooral vanuit hun eigen PACS-applicaties willen benaderen. Dit soort verschillende eisen bepalen in hoge mate de inrichting. 

De valkuil is je te verliezen in details of functionaliteit te bieden die de toepassing complexer maken en die uiteindelijk niet bijdraagt aan betere zorg. Daarom ben ik blij met Meddex. Ze hebben een oplossing die op meerdere manieren inzetbaar is. We gaan het zorgverlenersportaal bijvoorbeeld ook gebruiken voor behandelingen die over meerdere locaties worden gedaan - en problemen worden in goed onderling overleg opgelost. Als ik met mijn contactpersoon bel, krijg ik zaken voor elkaar.’ 

CONTACT

Kantoor Utrecht:
Rijnzathe 7
3454 PV Utrecht


Kantoor Den Haag:
Koninginnegracht 5
2514 AA Den Haag


Bereikbaarheid:
088 99 91 110
info@meddex.nl

NIEUWSBRIEF

© - Meddex